In een wereld met een overvloed aan prikkels is het steeds lastiger om jouw unieke stem te laten horen. Grote kans dat iemand anders dezelfde producten of diensten aanbiedt. Hoe kun je dan het verschil maken?Â
Met jouw verhaal. Hiermee creëer je namelijk een unieke ervaring voor jouw ideale klant. Tijd dus om meer van jezelf laten zien om je bedrijf persoonlijker te maken, zodat jij met nog meer plezier en zelfvertrouwen je werk kunt doen.
Start met deze gratis Personal Brand CHECK; In slechts 4 stappen help ik je op weg.
Zorg dat het 100% duidelijk is voor jezelf welk probleem jij oplost, zodat je dit ook via al jouw communicatiekanalen naar buiten kunt brengen. Waarom komt jouw ideale klant bij jou? Welk probleem los jij voor hen op?Â
Ik ben Eva en ik help jou als ondernemende vrouw bij het ontwikkelen van een sterk en inspirerend 'Personal Brand' - zodat jij elke dag vol zelfvertrouwen en passie uit bed stapt en en nog effectiever je werk kunt doen, omdat je met je ideale klant werkt.Â
Mijn ideale klant heeft een probleem. Ze heeft een eigen onderneming gestart, ze heeft een website, klanten en een product of dienst waar vraag naar is. Prima lijkt het zo. Maar er mist iets; een zichtbaar VERHAAL waarmee ze een meer diepgaande connectie aan kan gaan met haar ideale klant. Een authentiek en uniek verhaal, waar ze zichzelf helemaal in herkent en waar ze nog meer energie van krijgt, om haar bedrijf tot een succes te maken. Ik wil zichtbaar zijn voor deze vrouwen, zodat ik ze kan ondersteunen met tips en strategieën op het gebied van Personal Branding.Â
Of je nu soep verkoopt, massages geeft, of bruidsfotograaf bent, geef altijd eerst een duidelijk antwoord op de vraag: ‘welk probleem los ik op voor mijn ideale klant’?
Doe een paar stappen terug
Dit klinkt ontzettend logisch en dat is het ook, maar check toch maar eens of je dit kort en bondig op kunt schrijven. Ga vervolgens eens na of niet alleen jij, maar ook anderen weten EN begrijpen welk probleem jij oplost. Doe hier altijd een paar stappen terug, en realiseer je dat jouw volgers (en toekomstige klanten) veel minder weten dan jij. Zij moeten het doen met jouw Instagram BIO (slechts150 tekens) of intro tekst op je website en willen meteen antwoord op de vraag 'what's it for them?’. Leg dit direct heel duidelijk uit en vermijd hierbij bovendien vaktaal; keep it simple!
Ben je (1) een ergotherapeut gespecialiseerd in ademhalingstechnieken, of (2) help jij mensen met een burn-out om beter te ademen waardoor ze meer energie krijgen? Beide omschrijvingen zouden kunnen doorverwijzen naar dezelfde persoon. Toch verschillen ze enorm. Omschrijving 2 is in ieder geval duidelijker; hier wordt duidelijk verteld welk probleem opgelost wordt.Â
Ben je dus bewust van de kracht van woorden. Het is echt de moeite waard om regelmatig kritisch naar je instagram BIO, website introductie of je ‘about’ tekst op LinkedIn (en meer) te kijken. Stel jezelf hierbij steeds 2 vragen:
Is het duidelijk welk probleem jij oplost?
Spreek je je ideale klant aan?
Het is onmogelijk om het iedereen naar zijn of haar zin te maken. Jij en jouw bedrijf zijn er dus ook niet voor iedereen. Jij hebt een unieke missie, die voor jou en je doelgroep belangrijk is. Maar niet iedereen zit op jouw boodschap te wachten. Het is heel belangrijk om jezelf hier aan te blijven herinneren. Maar voor wie ben je er dan wel? Wie is jouw ideale klant? En wat moet jouw ideale klant van jou weten, zodat ze zich met je kunnen verbinden?Â
Onderstaande vragen kunnen helpen om dit te onderzoeken. Stel je ideale klant voor als 1 persoon. Wie is dat dan? Waar kun je hem of haar vinden, contact leggen en een verbinding aan gaan?Â
Wellicht kun je niet elke vraag beantwoorden, het zijn enkel richtlijnen om een beter beeld te krijgen.Â
Is het een man of een vrouw?
Hoe oud is zij/hij ongeveer?
Waar woont hij of zij?
Naar welke muziek luistert zij of hij?
Wat heeft hij/zij nodig om te ontspannen?
Hoe blijft hij/zij fit?
Waar staat zij/hij in het leven?
Is hij/zij getrouwd?
Heeft hij/zij kinderen?
Welke social media kanalen gebruikt zij of hij?
Waar is hij of zij te vinden in het weekend?
Hoe kun je met hem of haar communiceren?
Hoe kun jij haar of zijn leven verbeteren?
Waar wordt hij/zij echt heel blij van?
In 1970 ontvingen we als consument ongeveer 500 reclame-boodschappen per dag. Nu zijn dat er minimaal 5.000. Er is dus veel informatie… heel veel informatie zelfs. Het toverwoord is daarom ‘relevantie’. Door aan je Personal Brand te werken, verbeter je je zichtbaarheid voor jouw ideale klant, door te laten zien hoe relevant jij bent voor hen.
Staar je niet blind op alle succesverhalen die je tegenkomt op Instagram. Denk niet dat het voor deze mensen meteen helemaal duidelijk was wat hun succesformule zou zijn, zij hebben dit succes niet van de ene op de andere dag bereikt. Alles wat vooraf is gegaan aan dit succes heb je wellicht niet gezien.Â
Iedereen heeft een verhaal. En je maakt jezelf sterker als je potentiële klanten meeneemt in dit verhaal, zodat mensen je kunnen leren kennen. Laat zien waar jij goed in bent, wat jouw missie is, hoe jouw leven er uit ziet, en aarzel niet om je kwetsbaarheid te tonen. Op deze manier maak je je merk persoonlijker. Als je verbinding wilt met je ideale klant, dan moet je hen ook de mogelijkheid bieden om zich verbonden te voelen met jou.Â
Ben je er tegelijkertijd van bewust dat je niet ALLES hoeft te delen met je volgers. Bedenk bij alle content die je van plan bent om te delen steeds: wat is de toegevoegde waarde voor mijn doelgroep?
Zorg voor een gezonde balans, tussen:Â
Jezelf(meer)te laten zien, om jezelf te onderscheiden van anderen.Â
Consistent blijven communiceren wat jij voor je volgers kunt betekenen; wat is relevant voor hen?
En remember; je hoeft geen 100.000 mensen te bereiken om succesvol te worden. Als jij je verbindt met 1.000 of misschien zelfs ‘maar’ 100 klanten die super waardevol voor je zijn omdat zij in jouw verhaal geloven, de connectie voelen en met je mee groeien, kun je ook elke dag vol energie je bed uitstappen, meer geld verdienen en precies dat doen waar jij blij van wordt.
Ben jij op zoek naar klanten waar jij energie van krijgt? Naar klanten die jou echt waarderen en je trouw blijven? Lees dan nog even verder, want deze klanten bestaan namelijk echt  Je moet hier zelf wel voor aan de slag en consistent aan je zichtbaarheid werken.Â
Werk jij graag samen met iemand die je nog nooit gezien hebt? Met iemand waarvan geen foto’s terug te vinden zijn op zijn of haar website? Waarschijnlijk niet. Zorg dus altijd voor een serie professionele foto’s die je op je website, maar die je bijvoorbeeld ook op je social media kanalen kunt gebruiken. Gebruik dezelfde beelden ook consistent, zodat mensen je gemakkelijker herkennen en weten wat ze van je kunnen verwachten.
Als je een ‘persoonlijk merk’ wilt bouwen moet je dus;Â
Consistent communiceren welk probleem jij oplost
Onderzoek (blijven) doen naar je ideale klantÂ
Een relevant verhaal vertellenÂ
Je gezicht laten zien
Door zichtbaar te zijn, kun je een betrouwbaar imago opbouwen. Goed beeldmateriaal is hierbij de basis. Maar denk ook aan aanvullende manieren om ‘bewijs’ te leveren dat jij echt bestaat en dat jij iets uniek te bieden hebt. Schrijf een gast-blog, laat jezelf horen in podcasts, vraag om testimonials, deel case studies… Er zijn mogelijkheden genoeg; onderzoek wat bij jou past en wat voor jou werkt.Â
Personal Branding is een ongoing proces. Jij blijft je als mens ontwikkelen, je leert bij, je visie op de wereld verandert en jouw missie reikt wellicht ook steeds verder. Ben vooral niet bang om bij te sturen en om fouten te maken. Je bent namelijk een echt mens. En ondanks dat we (digitaal) ontelbaar veel mogelijkheden hebben om onszelf te laten zien, het kan ook overweldigend zijn. Je kunt door de bomen het bos niet meer zien. Wat wil je nu echt? Wat is je missie? Wat wil je uitstralen om je doel te bereiken?Â
Als je me volgt op Instagram, dan ben je er zeker van dat ik je regelmatig van handige tips voorzie om hier stappen in te zetten. Helemaal gratis en voor niks.
Wil je een stapje verder gaan, en samen met mij bouwen aan jouw Personal Brand? Wil je aan de slag met een overzichtelijk werkboek, persoonlijk advies EN professionele fotoshoot? Lees dan hier even verder voor meer info!
Liefs,
Eva
Comments