Eerlijke en persoonlijke reviews vergroten de betrouwbaarheid van je bedrijf. Ook word je op Google beter gevonden naarmate je (meer) positieve beoordelingen bij elkaar hebt verzameld. Dit is al reden genoeg om je klanten actief te vragen om een review en zo te werken aan je zichtbaarheid. Maar, als je aan je Personal Brand bouwt, kun je nog een stap verder gaan om zo nog meer waardevolle klanten aan te trekken.
Waardevolle klanten
Wat zijn waardevolle klanten? Dit is uiteraard voor iedereen anders. Het is aan jou om in kaart te brengen hoe deze persoon eruit ziet. Bijvoorbeeld door te kijken naar de personen met wie je hebt samengewerkt. Van welke personen werd je oprecht blij en kreeg je energie? Het zou toch fantastisch zijn als je het voor elkaar krijgt om nog meer van dit soort klanten om je heen te verzamelen?
De kracht van een review
Of een review nu positief of negatief is, elke beoordeling bevat waardevolle informatie. Stap 1 is dus om de reviews te verzamelen, vervolgens ga je ze analyseren. Hierbij kun je letten op de volgende elementen:
1) Is de review positief of negatief?
2) Wat is de reden van de positieve of negatieve feedback?
3) Welke woorden gebruikt de klant?
4) Wat zeggen deze woorden over jou, je werkwijze en je Personal Brand?
5) Wat zegt de review over de klant? Is dit een ideale klant: ja of nee?
Positieve of negatieve review
Je kunt niet alles zijn voor iedereen. Bovendien bestaat jouw bedrijf uit 1 of meerdere echte mensen die ook fouten kunnen maken. Een negatieve review hoort dus ook gewoon bij het leven. Uiteraard hoop je een klacht op te lossen voordat deze op Google terecht komt, maar als het dan toch gebeurt, kun je er wellicht wel nog iets van leren. Niet alleen over het specifieke probleem, maar vooral ook door de emotie van de klant er uit te halen. Wat was precies de reden voor de negatieve review? Was dat het feit dat de zij of hij niet op tijd geholpen is, of ging het vooral mis omdat er simpelweg geen empathie werd getoond in deze situatie? Ook bij een positieve review is het interessant om te achterhalen welke emotie hierachter zit. Was de klant verrast, blij, opgelucht of misschien zelfs geroerd?
Krachtige woorden
In een review kunnen hele krachtige woorden verstopt zitten. In het voorbeeld hiernaast springen de woorden 'zelfvertrouwen' en 'duidelijkheid' er uit, als resultaat van de samenwerking. Precies deze woorden kan ik vervolgens gebruiken in mijn communicatie richting nieuwe klanten om te verduidelijken wat een samenwerking met mij oplevert. Daarnaast is het onder andere interessant om te lezen dat deze klant 'rust, enthousiasme & kennis' specifiek benoemd. Dit zegt iets over mij als persoon. Voor mij is het misschien heel 'gewoon', maar voor deze klant blijkbaar van meerwaarde.
(Nog) meer nuttige reviews ontvangen?
Mijn tip nummer 1 om je Personal Brand nog sterker neer te zetten middels reviews is: maak het je klant zo gemakkelijk mogelijk. Zo stuur ik aan het einde van een traject al mijn klanten een link waar ze direct hun review in kunnen vullen. (Ga hiervoor naar je bedrijfsprofiel in Google, klik bij 'reviews' op 'meer reviews ontvangen' en kopieer de link in het scherm dat vervolgens geopend wordt.) Daarnaast is het natuurlijk van meerwaarde om aan te geven hoe belangrijk de review voor jou als persoon én jouw bedrijf is. Hiermee laat je direct ook zien dat je serieus met je bedrijf wil groeien.
Geef je klanten waar mogelijk (en indien van toepassing) ook een review op hun bedrijfsprofiel, zo help je elkaar verder en stimuleer je de ander om er even tijd voor vrij te maken. Ook zou je nog enigszins kunnen sturen, aangezien ook niet iedereen zo'n vlotte pen heeft. Door vragen te stellen als 'wat vond je het meest waardevol aan onze samenwerking?' of 'wat is de reden dat je voor mij hebt gekozen?' kunnen je van prachtige positieve feedback voorzien.
Perfect bestaat niet
Staar je tot slot niet blind op die vijf sterren. Jij bent namelijk ook maar een mens en er zijn altijd mogelijkheden tot groei en verbetering.
Als alles helemaal *GEWELDIG* lijkt te zijn kan het bovendien juist averechts werken omdat het dan misschien te mooi lijkt om waar te zijn. Focus je op de inhoud, kijk naar de woorden. Daar zit de magie.
Ik ben Eva Jansen en ik droom van een wereld waarin meer ruimte is voor gevoel en intuïtie. Een wereld waar intuïtieve ondernemers zich niet tekort doen maar, vol zelfvertrouwen, juist meer laten zien. Een wereld waar meer balans is tussen vrouwelijke & mannelijke waarden en waar je helemaal jezelf mag zijn.
Als Personal Brand Expert help ik je om in de spiegel te kijken. Samen zoeken we naar jouw authentieke verhaal, waarmee jij impact kunt maken. Jij mag gezien worden en jij hebt iets te vertellen. Of je nu man, vrouw, jong, oud, onzeker of een ervaren expert bent, meer grip op jouw verhaal helpt je om gezien te worden.
Meer weten? Lees hier verder.
Comments