• Eva

5 tips om #hashtags effectief in te zetten

Bijgewerkt op: 6 jun.

Een hashtag is een woord(combinatie) waar een hekje (het ‘#’ teken) voor wordt geplaatst. Op social media zijn hashtags ontzettend handig, mits je er slim gebruik van maakt. Je kunt een bepaald bericht of boodschap namelijk kort samenvatten EN bovendien ook zelf relevante informatie zoeken met hashtags.


Maar ja… denk je nu. Hoe maak ik er effectief gebruik van? Als Personal Brand Coach help ik je bij een duidelijk & onderscheidend verhaal + sfeervolle beelden voor een professionele uitstraling. Daarbij deel ik ook mijn kennis over social media en dus ook over #hashtags. Als je deze niet effectief inzet, dan doe je jezelf namelijk tekort. Hoe mooi je verhaal en relevant je content ook is. Daarom besloot ik mijn kennis over hashtags kort voor je samen te vatten in deze blog.

TIP 1: Begrijp hoe #hashtags werken

Het eerste social media platform waarop hashtags werden gebruikt, is Twitter. Sinds 2007 worden hashtags toegevoegd aan bepaalde berichten, waardoor het mogelijk werd om vanuit de hele wereld bepaalde onderwerpen te volgen. Later zijn ook Instagram, LinkedIn, Pinterest, Facebook en Youtube deze zoekfunctie gaan gebruiken. Sinds 2010 worden er lijsten met ‘trending topics’ gemaakt, waarop te zien is welke onderwerpen er in bepaalde landen ‘trending’ en dus populair zijn. In Nederland kan #jinek bijvoorbeeld in de top 5 staan, net na een live uitzending van Eva Jinek die avond. Wil jij ook ooit ‘trending topic’ worden :) ... dan is het handig om eerst te begrijpen hoe #hashtags (voor je kunnen) werken.


Kort samengevat is een hashtag een woord of woordcombinatie waarop je kunt zoeken, of gevonden kunt worden. Het is dus iets anders dan de ‘@’ waarmee je een ander persoon (account) of locatie kunt ‘taggen’ omdat je bijvoorbeeld met die persoon of dat bedrijf hebt samengewerkt. Hashtags (dus de woorden met een ‘#’ ervoor) geven structuur aan alle informatie die op social media te vinden is. Er worden geen hoofdletters of andere leestekens gebruikt en alles wordt aan elkaar geschreven (ook geen spaties dus). Een voorbeeld kan zijn #fotografie of #branding. Maar een woordcombinatie zoals #personalbranding of #lifestylefotografie kan ook.

TIP 2: Bepaal waarvoor jij #hashtags wilt gebruiken.


Als jij wilt weten wat er allemaal te doen is in een bepaalde stad of dorp, dan kun je de plaatsnaam opzoeken op google. Stel, ik zoek op ‘Noordkade Veghel’, dan kom ik via google uit op de officiele website of bijvoorbeeld blogs die over deze locatie geschreven hebben. Voor iets meer visuele inspiratie kun je echter ook op Instagram zoeken op #noordkadeveghel. Je vindt dan alle content van mensen die op de Noordkade in Veghel zijn geweest. De meest populaire content wordt als eerst getoond en daarnaast kun je ook op ‘recent’ klikken voor, zoals de naam al zegt, content die het meest recent nog is geplaatst met gebruik van deze hashtag. Dit kan handig zijn als je graag op de hoogte blijft van alles wat er op de Noordkade te doen en te zien is. Je kunt een bepaalde hashtag ook blijven volgen en dan komen foto’s of videos die geplaatst worden met deze hashtag steeds weer voorbij op jouw feed.


Ook kun je een bepaald onderwerp volgen, zoals #gendergelijkheid of #kookinspiratie. Op deze manier krijg je de informatie die interessant is voor jou vanzelf te zien in je tijdlijn.


Zodra je sociale media zakelijk inzet, kan jouw content ook op deze manier zichtbaar worden. Net zoals jij ze kunt gebruiken om informatie te zoeken, doet jouw doelgroep dat namelijk ook. Mits je hashtags effectief inzet, word je dus al beter zichtbaar en vindbaar voor jouw ideale klant zonder 1 cent te hebben uitgegeven aan advertenties.

TIP 3: Vergroot je ‘engagement rate’ met #hashtags


Oh jeetje… hoor ik je denken. ‘Engagement rate’, weer zo’n term waar ik wat mee moet. Geen paniek, de ‘engagement rate’ is niets meer of minder dan alle interacties die plaats vinden op jouw bericht. Dit kan op Instagram bijvoorbeeld een ‘like’ (hartje) zijn, maar ook een reactie op een bericht of het feit dat iemand deze opslaat, zorgen voor betrokkenheid (dus ‘engagement’). De ‘engagement rate’ is een maatstaf die op sociale media wordt gebruikt om te beoordelen hoe succesvol bepaalde content is. En hoe hoger de 'engagment rate' (ofwel betrokkenheid of interactie), hoe vaker deze getoond zal worden aan een groter publiek.


Het is aan jou om content te creëren die relevant is voor jouw doelgroep, zodat zij zich aangesproken of geïnspireerd voelen en daardoor een reactie zullen achterlaten, een 'like' geven of jouw content delen met anderen. Maar: je content kan nog zo mooi & relevant zijn, als je geen hashtags gebruikt, krijgen simpelweg minder mensen deze prachtige verhalen van jou te zien. Juist door ze dus wel in te zetten, word je beter zichtbaar.


Je meet de engagement rate door het totale aantal interacties op een post te delen door het aantal volgers van het account.

Als Personal Brand Coach help ik je bij de creatie van relevante content. Hiermee bedoel ik de content die relevant is voor jouw ideale klant: de doelgroep die je wil bereiken met je boodschap. Tijdens mijn coachingsgesprekken zal ik je met al mijn kennis en ervaring zo goed als mogelijk op weg helpen om meer grip te krijgen jouw verhaal. Zodat jij precies weet waarom je welke content maakt en voor wie. Sterke, relevante content is dus de basis. Maar (onder andere) het effectief gebruiken van hashtags is vervolgens onmisbaar om ervoor te zorgen dat mensen jouw verhaal ook kunnen zien.


Welke hashtags zijn belangrijk voor jouw doelgroep? Ga eens op onderzoek uit, vraag het aan je (toekomstige) klanten, kijk wat je concurrenten doen en gebruik ook vooral je ‘common sense’, dus gezonde verstand. Als je schoonheidsspecialiste bent dan kunnen #huidverbetering of #schoonheidsbehandeling interessante hashtags zijn, maar misschien zelfs ook de plaatsnaam waar je gevestigd bent (en omliggende plaatsen) of de merknaam van bepaalde producten die je verkoopt. Het is vooral belangrijk dat je hier specifiek bent. Met hashtags zoals #beauty of #foreveryoung zet je als schoonheidsspecialiste waarschijnlijk veel te breed in en val je niet op in de (online) massa.

TIP 4: Check het bereik van je #hashtags

Als je nog geen duizenden volgers hebt op Instagram, dan zijn vooral de #hashtags met een wat lager bereik interessant voor je. Op Instagram kun je gemakkelijk opzoeken wat het bereik is van een bepaalde hashtag. Vervolgens maak je een gezonde mix van de hashtags waarop je gevonden kunt worden:

  • Kies ongeveer 10 hashtags met een klein bereik (tot 50K).

  • Kies ongeveer 10 hashtags met een middelgroot bereik (50-500K).

  • Vul aan met je eigen hashtag die je consequent gebruikt (zoals ik #watjezietbenjezelf en #personalbranding gebruik)

TIP 5: Maak #hashtag groepen

Verlies geen tijd door bij elke post steeds opnieuw passende hashtags te verzinnen en typen. Het is slimmer om 1 keer goed te gaan zitten voor je hashtags en deze eens in de zoveel tijd bij te werken of vernieuwen. Hoeveel hashtags je inzet, is per platform verschillend. Zo maak je voor Instagram groepjes van max. 30 hashtag en is het op LinkedIn gebruikelijk om er 3 tot 5 in te zetten.


Start met een lijstje met algemene hashtags. Voor mij zijn dit tags zoals #evajansen #personalbranding #personalbrandcoach #zakelijkefotograaf #watjezietbenjezelf #sintoedenrode #meierijstad en #vrouwelijkeondernemers. Kopieer dit lijstje en vul het aan met specifieke hashtags, die van toepassing zijn op een specifiek onderwerp of thema. Als ik bijvoorbeeld ‘personal branding tips’ geef, dan kan ik hashtags toevoegen zoals #marketingtip of #personalbrandingtip. Vervolgens is het ook interessant om groepen te creëren, specifiek voor een bepaald onderwerp, zoals #internationalevrouwendag of #mindfulondernemen.


Zelf vond ik het altijd wel praktisch om de hashtags op te slaan in mijn notities op mijn telefoon. Bij het plaatsen van een post was het dan een kwestie van knippen en plakken. Als je echter met een social media planning tool werkt, dan kun je je hashtags daar ook vaak in opslaan. Zelf gebruik ik op dit moment Planoly en in deze tool is het sowieso heel makkelijk om een groep hashtags toe te voegen aan een post. Dit kan zelfs ook automatisch als eerste reactie op een post.

Meer weten over hashtags? In het ‘Watjezietbenjezelf’ coachingstraject werken we samen aan jouw verhaal, waarbij we stap voor stap door het werkboek lopen. In het laatste deel (actie!) help ik je waar nodig ook bij het effectief inzetten van hashtags.


Investeer nu in een ijzersterke positionering, zodat je daar steeds op terug kunt vallen, wanneer je aan jouw zichtbaarheid werkt. Een professionele fotosessie van Eva Jansen fotografie is inbegrepen, dus je hebt direct een compleet pakket te pakken om je merk persoonlijker te maken en meer ideale klanten aan te spreken!




48 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven